• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
תיאור מקרה

תיאור מקרה: נגיף הקורונה הוביל לשפעול הפטיטיס B בגבר צעיר ובריא

כיצד מצליח הנגיף SARS-CoV-2, שגורם ל-19-COVID, לשפעל בגוף נגיף אחר לחלוטין? תיאור מקרה מאיחוד האמירויות

מגיפת הקורונה באיחוד האמירויות. אילוסטרציה

גבר בן 36 הגיע במצב בלבולי לחדר המיון, איבד את הכרתו והציב בפני הרופאים, סמוך לאחר אשפוזו, סימן שאלה מפתיע: כיצד מצליח הנגיף SARS-CoV-2, שגורם ל-19-COVID לשפעל בגופו נגיף אחר לחלוטין: הפטיטיס B? תיאור המקרה, שפרסמו חוקרי המחלקה הגסטרואנטרולוגית ב-Sheikh Shakhbout Medical City ומבית הספר לרפואה באוניברסיטת United Arab Emirates University שבאבו דאבי בכתב העת Cureus, הוא ראשון בתחום.

היסטוריה רפואית בקבלה: יומיים לפני אשפוזו חווה הקאות לסירוגין, שדווחו לרופא מקומי. לא היתה היסטוריה של חום, שיעול, קוצר נשימה או רגישות לאור.

נשלל: נסיעות בעבר או סמוך לאשפוז, שימוש בתרופות או בצמחי מרפא, ניתוחים קודמים, צריכת אלכוהול, שימוש בסמים או קיום יחסי מין לא מוגנים. לא היה מגע של החולה עם אנשים מאומתים לקורונה.

בדיקה גופנית: חום - 35.5 צלזיוס, דופק - 88/ דקה, לחץ דם - 136/78, קצב נשימה - 20/ דקה עם רוויית חמצן 98%. עור צהוב בשלשלת העורקית. כבד - לא נמוש ולא מוגדל. חזה ולב וכלי דם - ב.מ.פ. סולם תרדמת -(GCS)י- 7/15.

מעבדה: AST 4,933 U/L, ALT 4,758 U/L, בילירובין 183.9 mmol/L,יU/L ALP 212, ספירת דם מלאה, חלבון מוחלט וכימיה בסרום – תקין.

HIV, צהבת A, צהבת C, צהבת E, ציטומגלובירוס ונוגדני נגיף אפשטיין-בר – שלילי.

טומוגרפיה ממוחשבת: (CT) של המוח, צילום רנטגן בחזה ואולטראסאונד דופלר של הכבד – תקינים.

בדיקות כבד נוספות (HB surface Ag-positivity, HB core Ab-positivity (IgM), HB envelop (HBe) Ag-negativity) וכן נוכחות HBe Ab ועומס נגיפי עצום של צהבת (2,490 IU/mL) איששו את האבחנה של זיהום חריף בהפטיטיס B. בדיקות PCR ל-19-COVID היו אף הן חיוביות.

בטיפול נמרץ החל טיפול בלקטוזה דרך צינור nasogastric) NGT) והחולה הועבר לקריופיפיטיטציה ביום 1. ביום 2 ניתן 1 מ"ג entecavir  ליום, 10 מ"ג ויטמין K ליום ו-thiamin תוך ורידי (100 מ"ג יומי) יָזוּם. ביום 3, ה-GCS השתפר ל-11/15, עם שיפור הדרגתי בפרמטרי תפקודי הכבד.

ביום 7 המטופל חזר להכרה מלאה (GCS: 15/15); פרמטרי תפקודי הכבד שלו הראו שיפור ביחס לרמת הטרנסמינז והבילירובין. שלוש מארבע דגימות nasopharyngeal לבדיקת נוכחות (PCR) של SARS-CoV-2 היו חיוביות. צילום רנטגן חזה נשאר תקין.

ביום 16 נתוני תפקודי הכבד היו בשלב הכולסטטי עם ירידה ברמות הטרנסמינז. שתי בדיקות COVID-19 היו גם הן שליליות ב-PCR, דבר שאפשר העברת המטופל ממחלקת קורונה לאשפוז כללי.

החוקרים סבורים ששפעול HBV נגרם על ידי נגיף הקורונה בשל היות הכבד איבר מטרה ל-COVID-19. חולים עם תפקודי כבד לא תקינים צריכים להיכלל בקבוצת סיכון גבוה יותר להידבקות ב-SARS-CoV-2. יש להקדיש, לפיכך, תשומת לב מוגברת לטיפול בקבוצות חולים אלו וכמו כן מוצדקים בידודם ובצוע בדיקות יזומות ל-SARS-CoV-2.

נושאים קשורים:  מחלות זיהומיות,  איחוד האמירויות,  צהבת B,  הפטיטיס B,  קורונה,  תיאור מקרה,  חדשות,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
28.08.2020, 13:38

קורונה גם גורם לחדי קרן להופיע במיון. ויש גם דיווח על קורונה שגרם לחולה להיות שמן בו זמנית עם ההדבקה
מתי יגמר הניפוח???

אנונימי/ת
07.09.2020, 10:53

HBV PCR 2490' אינו "עומס נגיפי עצום"