• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

אפקט הקוקטייל המזוהם: לזיהום אוויר יש השפעה מזיקה על כל איבר בגוף

לא רק מחלות ריאה. מחקר חדש מגלה כי זיהום אוויר עלול להוביל לפגיעה מוחית, לפגיעה בכבד, בכליות, בשלפוחית השתן, לסוכרת ולפגיעה בעצמות

שני ימי השרב הגדול, אתמול והיום (ה'), יחד עם הדלקת מדורות ל"ג בעומר יגרמו ללא כל ספק לזיהום אוויר משמעותי ברוב אזורי הארץ. מחקר חדש שפורסם לאחרונה על ידי פורום בינלאומי של חברות רפואת הריאות ב-Chest, כתב העת הרשמי של איגוד רופאי הריאות האמריקאי, הצביע על כך שזיהום אוויר נושא עימו פוטנציאל להשפעה בריאותית רעה על כל איבר בגוף האדם.

המחבר הראשון של המסמך שכתב הצוות, בשני חלקים, הוא פרופ' דין שראופנאגל (Dean Schraufnagel), רופא מומחה וחוקר במחלקה למחלות ריאה, אלרגיות ובעיות שינה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת אילינוי בשיקגו.

אמנם ידוע מכבר כי הפגיעה הקשה ביותר מחלקיקים רעילים קטנטנים שנמצאים באוויר מזוהם היא בריאות ובדרכי הנשימה, אולם החוקרים טוענים עתה כי בנוסף לכך שהנזק יתבטא באסתמה או ב-COPD ומחלות ריאה אחרות, בכלל זה סרטן ריאה ומחלות לב, לא מן הנמנע שקיימת מהם השפעה מזיקה עד כדי פגיעה מוחית המובילה לשבץ, דמנציה וירידה קוגניטיבית, גם לבעיות שינה ופגיעה בכבד, בכליות, בשלפוחית השתן (עד כדי עידוד התפרצות של סרטן שלפוחית השתן), סוכרת, מחלת קרוהן, כבד שומני וכן להזדקנות מוקדמת על העור ולפגיעה בעצמות השלד.

על פי הערכות ארגון הבריאות העולמי, ה-WHO, תשעה מכל עשרה בני אדם בעולם נושמים אוויר המכיל רמות גבוהות של מזהמים. הזיהום הוא מחלקיקי פיח, תחמוצות חנקן שמקורם בפליטות של מנוע כלי רכב, ממפעלי תעשיה הסמוכים לערים, תחנות כוח ושריפות – מדובר למעשה בקוקטייל של חלקיקים זעירים שיוצרים את האוויר המזוהם. הזיהום מגיע לאיברי הגוף השונים דרך מערכת כלי הדם והוא פוגע ישירות ובעקיפין ברקמות רכות. הקוקטייל הזה עלול לגרום לסיכונים בריאותיים ולתרום להחמרה במצבי חולי.

בראיון שפורסם השבוע ב"גרדיאן", אמרה ד"ר מאריה ניירה (Maria Neira), מנהלת היחידה לבריאות הציבור והסביבה ב-WHO, כי שני חלקי המאמר הנרחב שפורסמו בכתב העת הרפואי "מייצגים מידע מוצק מאוד שמצטרף לנתונים נוספים כבדי משקל ומבוססי ראיות שכבר מצויים בידינו בדבר האפקט השלילי החמור של זיהום אוויר".

לערך חצי מיליון בני אדם בעולם מתים מדי שנה מסרטן ריאות ו-1.6 מיליון מקרי מוות הם ממחלת הריאות הכרונית COPD - שתיהן נקשרות לזיהום אוויר. החוקרים סבורים כי זיהום אוויר גם גורם ל-19% ממקרי המוות ממחלות לב ול-21% ממקרי המוות כתוצאה משבץ מוחי. בחודש מרץ פרסמו חוקרים גרמנים ממצאי מחקר שטען כי זיהום אוויר אחראי ליותר תמותה בעולם מעישון כאשר ההערכה היא ש-8.8 מיליון ממקרי המוות השנתיים בעולם ניתן ליחס לאוויר מזוהם.

בדו"ח שפורסם עתה נאמר, בין השאר: "הגם שזיהום אוויר משפיע לרעה על בני אדם בכל אזורי תבל, בכל הגילאים ובכל קבוצות האוכלוסיה, נראה כי הפגיעה קשה יותר היא במקומות שבהם החשיפה לאוויר המזוהם גדולה, נרחבת וממושכת. בני אדם פגיעים במיוחד לזיהום אוויר כאשר יש להם מחלות רקע נוספות או שחייהם מתנהלים בתנאים סביבתיים ירודים גם מבחינה חברתית".

עם זאת הדגישו מחברי הדו"ח כי זיהום אוויר ניתן לשליטה ובכך אפשר למנוע רבות מאותן בעיות בריאות שהוא גורם.

נושאים קשורים:  זיהום אוויר,  נזקי זיהום אוויר,  איכות הסביבה,  חדשות
תגובות