חדשות

ליצמן על פרשת ההתעללות בקשישים בחיפה: "לצערי משרד הבריאות הוא חלק מהבעיה"

שר הבריאות אמר את הדברים בראיון טלוויזיוני במהלך ביקור בבית האבות "נאות כיפת הזהב", שבו נחשפה פרשת התעללות במטופלים סיעודיים, ולאחר שהתברר כי פקחי משרד הבריאות העניקו למוסד ציון 95 בביקורת שהתקיימה בו בשנה שעברה

סגן שר הבריאות ליצמן. צילום: פלאש 90

צוותים של משרד הבריאות ערכו אתמול (א') ביקורות פתע ב-16 בתי אבות ומוסדות סיעודיים בראשון לציון, פתח תקווה, חיפה, לוד ובאר שבע. שר הבריאות יעקב ליצמן עצמו ערך אמש ביקור פתע במוסד הסיעודי בחיפה, שעמד במרכזה של כתבת התחקיר ששודרה במוצאי-שבת בערוץ 2, שבה צולמו עובדים מכים ומתעללים במטופלים.

ליצמן הודה בראיון לטלוויזיה, כי הביקורת שבוצעה על ידי משרד הבריאות באותו מוסד לפני כשנה, שבה הוענקו לו ציונים גבוהים של מעל 95 בנושאים שונים – כשלה. ליצמן אמר: "אכן, לצערי, המשרד הוא חלק מהבעיה". הוא תלה את האשם בין היתר בתקציב. מוקדם יותר אתמול (א') הודיע משרד הבריאות כי החליט להחמיר את הפיקוח על המוסדות הסיעודיים, ויבחן התקנת מצלמות והגברת ביקורות פתע.

"הפיקוח נכשל. כשמוסד שבו מתעללים בקשישים מקבל ציון מצטיין בביקורת של המשרד - האדמה צריכה לרעוד"

על המוסד הסיעודי שעמד במרכז התחקיר - "נאות כיפת הזהב" - נאסר מעתה לקבל שוהים חדשים. הבעלים של בית האבות הודיע כי הוא מתפטר מתפקיד המנכ"ל, ולפי דיווח ב"גלובס" משרד הבריאות ידרוש את התפטרות כל מנהלי בית האבות. אמש דווח ב"קול ישראל" כי המוסד צפוי להיסגר בצו סגירה זמני. המשטרה כבר עצרה חמישה מעובדי המוסד, בחשד להתעללות נפשית ופיזית, תקיפה, השפלה ואיומים כלפי קשישים. בית משפט השלום בחיפה האריך אתמול את מעצר רובם, בעוד האחות הראשית שוחררה בשלב זה למעצר בית. המשטרה הודיעה כי תגיש ערעור על כך.

בנוסף, המשטרה תבקש היום מבית המשפט את תיק חקירת המוות של קשישה שמתה באותו מוסד סיעודי לאחר שנותקה מבלון חמצן. בתחקיר ערוץ 2 תואר סיפורה של הקשישה, שסירבה לאכול במשך שבועיים. משפחתה ביקשה שלא לחבר לה זונדה. היא חוברה לחמצן ולנוזלים - עד שבמשמרת הלילה, האחות האחראית ניתקה את הקשישה מהחמצן, והיא נפטרה.

העיתון הכלכלי "דה מרקר" דיווח הבוקר, כי שוק בתי האבות בישראל מגלגל כ-3.5 מיליארד שקל. מתוכו, המדינה מממנת אשפוז סיעודי לקשישים בהיקף של כ–2 מיליארד שקל בשנה. לפי הדיווח, כ–14 אלף קשישים בישראל מאושפזים במימון ציבורי חלקי או מלא (שיטת ה"קודים") בכ–330 בתי אבות. כשני שלישים מהמוסדות הם בבעלות פרטית, כמו זה בחיפה שבו נחשפה פרשת ההתעללות. מבחינת המימון, נכתב, 70% מהאשפוז הסיעודי בישראל הוא למעשה אשפוז ציבורי.

העיתון ביקר את יכולת הפיקוח של משרד הבריאות על המוסדות. "כאשר ההשקעה השנתית של משרד הבריאות באשפוז סיעודי לקשישים מגיעה ל-2 מיליארד שקל ניתן היה לצפות שהמדינה תפעיל פיקוח אפקטיבי, שיוודא כי הכסף מושקע בצורה נאותה ושבתי האבות הסיעודיים שומרים על טובת הקשישים. אלא שכפי שנחשף בתמונות המזעזעות ששודרו בערוץ 2, הפיקוח הזה נכשל. כשמוסד שבו מתעללים בקשישים מקבל ציון מצטיין בביקורת של המשרד - האדמה צריכה לרעוד", נכתב.

בית האבות בחיפה הוא מוסד פרטי המספק שירותים למשרד הבריאות בהתאם לקריטריונים שפורטו במכרז הסיעוד המרכזי שפורסם לפני כמה שנים. על-פי המכרז, המדינה מתקצבת מוסדות סיעודיים מסוג זה על-פי תעריף של עד 400 שקל ליום אשפוז והמוסד מחויב לעמוד בסטנדרטים שנקבעו. "גלובס" ציין כי המשמעות היא שלמשרד הבריאות אין סמכות להורות על פיטורי הצוות, אולם יכול לבקש זאת כתנאי להמשך ההתקשרות עמו, אם נמצאה הפרה מהותית בתנאי המכרז.

בינתיים גם בודק משרד הבריאות טענה שהשמיע בחדשות ערוץ 2 המטפל שתיעד את ההתעללות, לפיה הצוות במוסד היה מקבל התרעה של יומיים לפני ביקורת הפתע של משרד הבריאות. בדיווח ב"גלובס" נמסר, כי נבדקים במשרד הבריאות מועדים שבהם בוצעה ביקורת. ראש מינהל הרפואה במשרד, ד"ר ורד עזרא, הודיעה לכל בעלי התפקידים הרלוונטיים במטה ובלשכות הבריאות המחוזיות כי יידוע מראש על ביקורת-פתע היא עבירת משמעת.

ליצמן הציע פתרון ביניים

שר האוצר משה כחלון הודיע בעקבות הפרשה כי "לא יחסרו תקציבים לפיקוח על המוסדות הללו", לאחר ששר הבריאות ליצמן שיגר מכתב מפורט לראש הממשלה ולשר האוצר שבו הבהיר את עמדתו והציג את דרישותיו בהקשר לנושא הסיעודי.

ליצמן חזר ודרש מראש הממשלה ומשר האוצר לקדם רפורמה בתחום הטיפול הסיעודי, בין השאר על רקע מקרה התעללות זה, אבל הציע גם פתרון ביניים. לדברי שר הבריאות, בישראל כיום יש כ-21 אלף מיטות גריאטריות ב-800 מחלקות בכ-300 מוסדות. בתחום מועסקים 8,800 עובדים. לדבריו, יש צורך בתגבור כוח האדם המטפל בסיעודיים בלפחות 2,400 עובדים זרים, כלומר תוספת של 3 בכל מחלקה. העלות של מהלך כזה מוערכת ב-80 מיליון שקל בשנה והשר מציע שהכסף יועבר לשם כך בשתי פעימות.

עוד כתב השר, שיש להעלות את שכר העובדים המטפלים ב-900 שקל מעל לשכר המינימום במשק. כיום העובדים הללו בוחרים לעבוד בתחום רק כברירת מחדל. "יש לקבוע שכר מינימום אחר עבור מועסקים בתחום הזה, כמו שכר עובדים בשמירה ואבטחה ועובדים סוציאליים". עלות הנושא הזה מוערכת ב-100 מיליון שקל בשנה. עוד מדובר בהוספת 95 תקנים לשם פיקוח על המוסדות הגריאטריים.

נושאים קשורים:  חדשות,  קשישים,  מוסד סיעודי,  שר הבריאות יעקב ליצמן,  משרד הבריאות,  פיקוח
תגובות

מעבירים סכומי עתק לקופת ה JCI במקום לבנות מערכת בריאות מסבירת פנים . ההוצאות על גחמות הJCI אדירות ולא נשאר לצרכים חשובים ביותר כמו תקינה.
מעבר לזה משרד הבריאות נכנס לעידן של מדדי איכות ברגל שמאל כאשר הוא בחר בשיטה פסולה ומסוכנת ביותר של מדדים גלויים בודדים במדידה ודווח עצמיים. בכל העולם התגלו מחלקות זועתיות שקבלו ציוני הצטיינות בשיטה הזו.
כדי לשפר את המערכת צריך להוציא את הכסף בצורה יעילה יותר להגביר תקינה ולבנות מערכת מחשוב לאומית כמקובל כיום בארופה, כזו שתאפשר לבדוק מדדי איכות בדגימה סמויה בזמן לא ידוע ובסל מדדי איכות רחב ומשתנה

אנונימי/ת
20.02.2017, 20:36

מי שרצה הפרטה קיבל את אם כל ההפרטות. ה"זקנים" הופכים למקור הכנסה וכדי למקסם רווחים נוכח תשלום קבוע פחות או יותר (קודים) מורידים עלויות. ומה העלות הגבוהה ביותר בכל עסק? נכון... כוח האדם...נכון... עלות מעביד בתשלום משכורות. והנה קיבלנו מדינת חה חה חה במקום מדינת רווחה. אגב, "הזקנים" הם ההורים שלנו ותוך זמן קצר גם אנחנו.

אנונימי/ת
20.02.2017, 20:44

ניסוי מחשבתי: קחו 100 איש, תנו להם לעבוד במשמרות ובסופי שבוע תמורת משכורת מינימום בעבודה שמרבית בני אנוש לא היו בוחרים בה מרצון חופשי, ניקוי צרכים, החלפת חיתולים, טיפול בפצעים, טיפול באנשים הסובלים משיטיון ומתשישות גוף ונפש. אחת לשבוע אולי יותר, אולי פחות שילחו אליהם או שסעו בהם את בני המשפחה של הקשיש שגם להם מטענים, תיסכולים ורגשות אשם, אחת ליום יומיים תנו לעובדים להתמודד עם אבדן של עוד קשיש, אחת למספר חודשים שלחו בהם ביקורת של משרד הבריאות בסגנון : We don't ask, you don't tell וקיבלתם את המודל. עכשיו מה, אחוז מסויים מ100 העובדים שבחרתם (או שהגורל הבינוני בחר בלית ברירה כלכלית) אולי 1% אולי 10% אולי 20% ימעד באופן לא מפתיע מפעם לפעם. כל מי שמכיר בני אדם, כל מי שמטפל בבני אדם יודע זאת. רק שלא מדברים על זה. ולכן לא צריך להיות גאון לוגי כדאי לדעת שהתופעה מתרחשת מדי פעם פה ושם...

אותם חלאות שהתעללו בקשישים, סביר שהיו עושים זאת גם בשכר גבוה יותר. עבודת הסיעוד ללא ספק אינה מתאימה לכל אדם, דורשת חמלה, כבוד לזולת ואיכפתיות. אם אין לאותו אדם, או במקרה הזה לחלאת אדם את התכונות הללו, שימצא עבודה בתחום אחר!!!! שום תנאי עבודה לא מצדיקים או מסבירים את הזוועות שראיתי בכתבה. למעוד מפעם לפעם זה לגנוב שאיפה מסיגריה אחרי שמפסיקים לעשן, זה לאכול עוגה יומיים לפני אירוע שצריך להשתחל לשמלה וכן הלאה. למעוד עם מכות ליצור חסר ישע ולאיים עליו שיהרוג אותו אם ידבר, זה הרבה מעבר למעידה. זה התעללות דוחה ומצמררת. מקווה שהאפסים האלה יענשו בהתאם, ושמי שכתב את התגובה אליה אני מתייחסת ישקול שוב את דבריו ויכתוב דברים חכמים יותר בהמשך.

אנונימי/ת
21.02.2017, 07:40

אל ד"ר בת אל בר אלומה- אמנם אני לא זה שכתב את התגובה אליה את מתייחסת- אבל אני חייב לציין שהוא צודק, ומדברייך ניכר שלא הבנת אותו. על כך מעיד המשפט שכתבת "אם אין לאותו אדם, או במקרה הזה לחלאת אדם את התכונות הללו, שימצא עבודה בתחום אחר!!!". זה בדיוק העניין- מדובר באנשים שעובדים שם מחוסר ברירה כי הם לא מוצאים משהו יותר טוב. אם היו יכולים, היו כבר עוזבים גם ללא העצה שלך.

אותו אדם שלו הגבת לא הצדיק לרגע את התופעה, אלא רק תאר את המציאות. והמציאות היא לא תמיד נחמדה.
מעניין שתופעה דומה קיימת (אולי במידה מועטה יותר) גם אצל מטפלות במעונות וגנים. גם שם מדובר בעבודה קשה, משכורת מינימום שמגיעים אליה אנשים מחוסר ברירה.
זה לא סותר את זה שאותם אנשים צריכים להיענש ועל המערכת לנקוט באמצעים כדי למנוע או לכל הפחות לצמצם את התופעה.

אנונימי/ת
22.02.2017, 21:03

ד"ר בת אל בר אלומה היקרה. אני דווקא כן מאמין שלא חובה להגיע למקומו של אדם כדי לדון אותו. אפשר וצריך לדון. אבל גם אפשר וצריך להביט נכוחה בפניה של המציאות כדי להבין גם את הצדדים הפחות נעימים שלה. ארחיק לקצה הזוועה האנושית, גרמניה, אירופה, שנות ה40 של המאה העשרים. מיליונים של קורבנות, מעשים שהנפש האנושית אינה מסוגלת לתפוס וודאי לא להבין. ועל שום מה? הרי אין שום מניע הגיוני ואין הגיון כלל. ועדיין קרו הדברים, ועדיין מידי אדם ולא רק מעם אחד ויותר מריבוא של רוצחים. בהם גם רופאים אגב (ולזכות הר"י שהקדישה לא מעט לסוגיה}. יש משהו ביצור האנושי המורכב כל כך, הנעלה כל כך שגם מועד למצער ליפול אל תהומות אומללים מאוד ואכזריים מאוד. בברכת חברים.

21.02.2017, 23:09

אולי מישהו ממשרד הבריאות יסביר לקהילה הרפואית ולציבור איך המוסד הנ"ל קבל ציון מצטיין?
זוהי שיטת האקרדיטציה במיטבה, מוציאים הון כסף וזמן על ניירת ומנהלה שכתובים בה שקרים (בחלקה לפחות).
אגב את הצוות ממשרד הבריאות שביצע את הבקורת, הייתי שולח לשנה לעבוד באותו מוסד כצ'ופר, הרי סה"כ זהו מוסד 'מצטיין'